مقالات تخصصی

نقش هوش مصنوعی در حفظ زمین

نقش هوش مصنوعی در حفظ زمین
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نوشته شده توسط: زمین پی جویان نگار
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

روز جهانی زمین برای فعالان بخش معدنی چقدر دارای اهمیت است؟

در پاسخ باید گفت که معدنکاری و صنایع معدنی به عنوان یک صنعتی است که ذاتاً نیازمند منابع اقتصادی درون زمین می باشد و اغلب به دلیل تأثیر آن بر محیط زیست با انتقاداتی مواجه شده است. اما آیا راهی برای شرکت های معدنی وجود دارد که روش ها و تکنیک های خود را با اهداف مطرح شده در روز زمین اجرا نمایند؟

روز زمین فرصتی را برای فعالان و صنایع معدنی فراهم می کند تا بر روی روش های و تکنیک های اکتشافی، استخراجی و فرآوری خود تأملی بیشتر داشته باشند. معادن و صنایع معدنی به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی کربن (به طور مستقیم و غیر مستقیم) نقش اصلی را در گرمایش زمین ایفا می نمایند. بر اساس گزارش های مطرح شده معادن به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی انرژی در ایران و جهان شناخته شده اند و در کشورمان ایران این میزان مصرف انرژی سبب افزایش تولید گاز کربن در فضا می شود. بنابراین معادن باید به دنبال روش هایی برای به حداقل رساندن ردپای کربن باشند و اتخاذ این تصمیم استراتژی سبب تغییر در تکنیک های اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی خواهد شد. شرکت های معدنی با تکیه بر اصول توسعه پایدار و اجرای سیستم های مدیریت زیست محیطی می توانند گام موثری را برای حفظ زمین و کاهش تولید گاز کربن بردارند.

استفاده از هوش مصنوعی جهت حفظ زمین

روز زمین می‌تواند به عنوان بستری برای افزایش آگاهی عمومی و معادن در مورد اهمیت شیوه‌های مسئولیت محور معدنکاری در میان ذینفعان باشد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا ذینفعان معادن صرفا دولت ها و معادن می باشند؟ در پاسخ باید گفت معادن به عنوان یک سرمایه ملی برای همه افراد جامعه سودآوری دارند اما در نگاه دیگر اگر معادن نقش منفی برای محیط زیست داشته باشند، این تاثیر منفی برای همه افراد جامعه نیز خواهد بود. مهندسین معدن، زمین شناسان، کارشناسان بخش معدنی، مراکز پژوهشی – معدنی، شرکت های هوشمند معدنی، استارت‌آپ ها، سیاست گذاران و فعالان محیط زیست به واسطه روز زمین و اهداف مهم آن تشویق می شوند تا با همکاری با یکدیگر و بهره گیری از راه حل های نوآورانه در راستای حفظ تنها زیستگاه بشریت، زمین، تلاش نمایند. با انجام پروژه های فناوری محور همچون پروژه‌های احیای منابع زمین، احیای دریاچه ها و تالاب ها و همچنین سرمایه‌گزاری در منابع انرژی تجدیدپذیر توسط معادن و تامین انرژی از طریق پروژه‌های تجدید پذیر، معادن و صنایع معدنی میتوانند نقش موثری در کاهش اثرات زیست‌محیطی این صنعت مهم کشوری ایفا نمایند. بنابراین با بهره گیری از قدرت بی پایان فناوری هوش مصنوعی، می‌توان راه‌حل‌های هوشمند و فناوری محوری را برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی معدنی پیشنهاد نمود که هر کدام را می توان قدمی استوار در راستای تحقق اهداف روز زمین در نظر گرفت.

روز زمین

در روز زمین، تمرکز بر روی شیوه های پایدار و کاهش ردپای کربن بسیار مهم می باشد. هوش مصنوعی می تواند نقش مهم و موثری را جهت دستیابی به این اهداف ایفا نماید. با تجزیه و تحلیل مجموعه‌ های پیچیده کلان داده (Big Dataّ)، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند الگوها و روندهای بین داده ها را که مهندسین معدن و زمین شناسان در بعضی از موارد قادر به شناسایی آن ها نیستند را مشخص نموده و سپس این اطلاعات جهت توسعه های استراتژی برای کاهش ضایعات، بهبود بهره وری انرژی و ترویج شیوه های زیست محیطی استفاده می شوند.

نقش هوش مصنوعی در معادن و صنایع معدنی جهت حفظ زمین

بر اساس مقالات منتشر شده توسط شرکت زمین پی جویان نگار در مجله نگار، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که فعالیت های معدنی را متحول نموده و از اکتشاف تا محصولات معدنی، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند فرآیندها را ساده‌سازی کنند، بهره‌وری را افزایش دهند و اثرات زیست‌محیطی را به حداقل برسانند. برای مثال، الگوریتم‌های تحلیل پیش‌بینی‌کننده می‌توانند داده‌های زمین‌شناسی را برای شناسایی موثرتر ذخایر معدنی بالقوه تجزیه و تحلیل کنند و این نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می شود، بلکه نیاز به حفاری گسترده را نیز کاهش می دهد.

‍روز جهانی زمین مبارک - ۱۴۰۳

علاوه بر این، پهپادهای مجهز به سنسورهای هوش مصنوعی می‌توانند در مناطق پر خطر و یا صعب العبور معادن، کمک کارگران و کارشناسان معدنی و زمین شناسی نمایند تا بتوان اطلاعات دقیقی را بدست آورد و همچنین پهپادها می توانند به عنوان دستیار کارشناسان معدنی جهت نظارت های هوشمند معادن و یا بازرسی سینه کارهای استخراجی مورد استفاده قرار بگیرند. تجهیزات و ماشین آلات معدنی به واسطه سنجنده های هوشمند نصب شده می توانند اطلاعات تجهیزات و ماشین آلات معدنی را ثبت و پس از مدل سازی در مدل های یادگیری ماشین پیش از بروز خطا و افزایش آلایندگی، تعمیرات و بازرسی های مورد نیاز را دریافت نمایند.

فناوری هوش مصنوعی راهکاری نوین برای زمین سبز

در پایان راه‌حل‌های حاصل از هوش مصنوعی در معادن و صنایع معدنی، پتانسیل‌های بسیاری در رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی دارند. در روز زمین افراد جامعه به خود یادآوری می نمایند که زمین با ارزش ترین سرمایه است و جامعه بشری علی الخصوص معادن و صنایع معدنی با بهره گیری از فناوری های نوینی همچون هوش مصنوعی می توانند از بروز مخاطرات زیست محیطی در صنعت معدن و معدنکاری جلوگیری نمایند. با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، می‌توانیم راه را به سوی زمینی سبزتر و در عین حال بهینه‌سازی عملیات در صنایع مختلف مانند اکتشاف و استخراج را هموار کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید