خبر و اطلاعیه

آخرین شنبه ماه مارس: ساعت زمین

آخرین شنبه ماه مارس: ساعت زمین 
مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نوشته شده توسط: زمین پی جویان نگار
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۰۴

آخرین شنبه ماه مارس: ساعت زمین

ساعت زمین یک رویداد جهانی است که میلیون ها نفر در اغلب کشور های جهان از جمله ایران جهت حفظ محیط زیست آن را گرامی میدارند. مراسم ساعت زمین به صورت سالیانه در آخرین شنبه ماه مارس توسط بیشتر ساکنین کره زمین اجرا می شود. این مراسم توسط برنامه محافظت از طبیعت جهانی (World Wild Fund for Nature – WWF ) پیشنهاد شده است و به تمامی کسب و کارها و افراد ساکن بر روی این کره خاکی پیشنهاد نموده که برای مدت زمان یک ساعت چراغ‌های غیر ضروری خود را خاموش نمایند. این کار نمادین به جهت نشان دادن تعهد بشریت به حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام می شود.

 

“ساعت زمین در سال ۲۰۲۴ میلادی و ۱۴۰۳ خورشیدی در روز شنبه چهارم فروردین ۱۴۰۳ (۱۴۰۳/۰۱/۰۴) در ایران برگزار می شود. در بازه ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰ هموطنان عزیزمان همچون بقیه افراد جهان چراغ‌های غیر ضروری خود را خاموش می نمایند.”

ساعت زمین چه اهمیتی دارد؟

ساعت زمین علاوه بر اینکه نماد خاموش کردن چراغ های اضافی است، نشانه ای از تلاش افراد ساکن بر روی زمین جهت افزایش آگاهی در مورد نیاز فوری یک راهکار عملی برای حفاظت از محیط زیست و کره زمین است. افراد جامعه با خاموش کردن چراغ های اضافی این پیام را به سیاست مداران خود میرسانند که محیط زیست و زمین برایشان مهم است. همانطور که گفته شد این حرکت به صورت نمادین می باشد و با انجام دادن آن اهمیت محیط زیست برای ساکنین زمین به صورت نمادین در ساعت زمین نشان داده می شود.

 

“آیا میدانید:
اولین مراسم ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ خورشیدی با خاموش شدن چراغ های برج میلاد انجام شده است.”

آیا مراسم ساعت زمین تاثیری بر محیط زیست و علی الخصوص تغییرات اقلیمی میگذارد؟

برای پاسخ به این سوال گزارشی در ایسنا در مورخ پنجم فروردین ۱۴۰۲ منتشر شده است که از زبان ژیلا مهدی آقایی، معاون سابق آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست آورده است که:

ساعت زمین علاوه بر آنکه به عنوان یک حرکت نمادین جهت تمرین کردن افراد جامعه برای کاهش تولید کربن است، همچنین یک مراسم نمادین جهت ایجاد آگاهی و ترغیب مردم و دولت ها می باشد. بر اساس گفته ایشان، ساکنین کره زمین با مصرف سوخت های فسیلی باعث آلودگی و همچنین افزایش دمای کره زمین می شوند و اقدامات مثبت روزمره ما می تواند عامل مهمی در جلوگیری از آلودگی محیط زیست ما شود. (این گزارش به صورت خلاصه آورده شده است و متن کامل گزارش در پایگاه خبری ایستا با کد خبر ۱۴۰۲۰۱۰۴۰۱۳۸۷ موجود است).

نقش هوش مصنوعی در رسیدن به اهداف مراسم ساعت زمین

با توجه به اینکه ساعت زمین یک حرکت جهانی برای حفاظت از محیط زیست می باشد، استفاده از فناوری هوش مصنوعی می تواند اثرات مثبت این مراسم و رویداد جهانی را در مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت از کره زمین افزایش دهد و کمک به سزایی برای حفظ محیط زیست نماید.

“بهینه سازی مصرف انرژی: همانطور که سالیان سال است فناوری های گوناگون جهت مدیریت مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی، اداری و صنعتی استفاده شده اند، هوش مصنوعی می تواند بر اساس الگوریتم های یادگیری خود، مصرف انرژی ساختمان ها را بررسی کند و بر اساس نوع نیاز کاربران ساختمان، برق مصرفی را کنترل نماید تا کمترین میزان هدر رفت انرژی را داشته باشیم البته این امر نیاز به سنسورهای هوشمند جهت جمع آوری دیتا می باشد.”

 

یکی از نقش های موثر هوش مصنوعی در تغییرات اقلیمی و زیست محیطی، شناسایی و مقابله با فرونشست زمین می باشد که در مطلب زیر به طور کامل در مورد نقش هوش مصنوعی در پدیده فرونشست توضیحاتی آورده شده است (جهت مشاهده کامل مطلب روی تصویر کلیک نمایید).

هوش مصنوعی راه حلی دقیق برای مقابله با فرونشست زمین

 

 

 “مکان یابی نیروگاه های برق منابع تجدید پذیر: بررسی تصاویر ماهواره ای و هوایی و ادغام داده هایی همچون زمین شناسی، هواشناسی و دیگر داده های مورد نیاز برای یافتن محل های جدید جهت احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی و حتی نیروگاه های زمین گرمابی (Geothermal Power Plants) یکی از کاربردهای هوش مصنوعی می باشد.”

 

اهمیت هوش مصنوعی در مدیریت مصرف انرژی در وبینار نقش هوش مصنوعی در آینده معادن و صنایع معدنی ارائه شده توسط مهندس محمد اسکندرنژاد تهرانی، مدیرعامل شرکت زمین پی جویان نگار ذکر شده و در این وبینار اطلاعاتی در مورد مصرف انرژی در معادن و صنایع معدنی آورده شده است. این نکته را باید در نظر بگیریم که صنایع معدنی در صدر لیست مصرف کنندگان انرژی قرار گرفته اند. جهت مشاهده ویدیوی این وبینار روی تصویر زیر کلیک نمایید:

نقش هوش مصنوعی در آینده معادن و صنایع معدنی

به طور کلی، ساعت زمین یک حرکت و رویداد جهانی است که به جامعه بشریت یادآوری می کند که باید برای رفاه نسل خود و نسل بعدی قدم های محکمی برداشت شود، هر چند این قدم های کوچک باشند اما می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند. فناوری هوش مصنوعی یک راهکار فناورانه است که می تواند تاثیرات این رویدادهای مهم زیست محیطی را دو چندان نماید. فناوری هوش مصنوعی می تواند در آینده نزدیک نقش مثبت و موثری را برای کاهش آلاینده های کربنی ایفا کند. شرکت زمین پی جویان نگار همراه با سایر افراد جامعه در روز ساعت زمین سعی دارد نقش موثری را ایفا نماید. به امید روزی که کره زمینمان همچون گذشته سبز و با طراوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید