معرفی و آموزش

آموزش برش تصاویر ماهواره ای با استفاده از شیپ فایل

آموزش برش تصاویر ماهواره ای با استفاده از شیپ فایل
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نوشته شده توسط: زمین پی جویان نگار
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

آموزش برش تصاویر ماهواره ای با استفاده از شیپ فایل

برش تصاویر ماهواره ای (Clip-Resize یا Clipping یا Clip) یکی از روش های پرکاربرد در آنالیزهای سنجش از دور می باشد. گاهی اوقات بنا به نوع پروژه زمین شناسی و معدنی شما که نیاز به آنالیز سنجش از دور (دورسنجی) دارد، باید تصاویر ماهواره ای را به اندازه محدوده مورد مطالعه خود برش بزنید. این کار باعث می شود که اولا افزایش دقت در کار با تصاویر ماهواره ای بیشتر شود و دوما سرعت کار و پردازش تصاویر افزایش یابد. زمان یک پارامتر مهم در پروژه های اکتشافی و معدنی می باشد و برش زدن (Clip) سین دریافتی از سایت های ارائه دهنده تصاویر ماهواره ای مثل سایت سازمان زمین شناسی آمریکا بدلیل حذف مناطقی که مورد استفاده نیستند، زمان پردازش تصاویر ماهواره ای را در پروژه های سنجش از دور بسیار کاهش میدهد.

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به دو مورد از این روش ها میپردازیم:

روش های برش تصاویر ماهواره ای 

  • برش تصاویر ماهواره ای به روش Resize Data

آموزش این روش در دوره مقدماتی سنجش از دور برای مهندسین معدن و زمین شناسان آورده شده است.

  • برش تصاویر ماهواره ای با استفاده از شیپ فایل

در بیشتر پروژه های معدنی و زمین شناسی جهت شناسایی آلتراسیون ها و کانی های موجود در منطقه نیاز به آنالیز سنجش از دور (دورسنجی) می باشد. اغلب، پوشش سین دریافتی بسیار وسیع تر از محدوده اکتشافی و معدنی مدنظر ما می باشد. در اینجا جهت افزایش کیفیت و کاهش زمان پردازش های تصاویر ماهواره ای پیشنهاد می شود که تصاویر دریافتی بر اساس شیپ فایل محدوده مورد مطالعه زمین شناسی و معدنی ما برش داده شوند (محدود شوند). برای این کار باید ابتدا شیپ فایل مورد نظر خود را در نرم افزار ArcGIS و یا هر پلتفرم دیگری ایجاد نماییم و سپس شیپ فایل ایجاد شده در نرم افزار ENVI فراخوانی شود. البته در صورتیکه شما به پایتون مسلط باشید دیگر نیازی به پلتفرم های گوناگون جهت انجام آنالیز سنجش از دور خود نیستید و به راحتی با چند خط کدنویسی می توانید تمامی این پردازش ها را بدون نیاز به نرم افزار های گوناگون انجام بدهید.

در این آموزش کوتاه روش فراخوانی و برش تصاویر ماهواره ای با استفاده از شیپ فایل (shp.) آموزش داده شده است. پیش از آموزش، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر موقعیت شیپ فایل شما در بین دو سین می باشد، ابتدا باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تصحیحات جوی و اتمسفری تصاویره ماهواره ای
  • روش Layer Stacking
  • روش موزاییک کردن (Mosaic)

تمامی مراحل بالا در آموزش مقدماتی سنجش از دور برای مهندسین معدن و زمین شناسان آورده شده است.

مراحل برش تصاویر ماهواره ای با استفاده از شیپ فایل (Shapefile)

  • شیپ فایل خود را با فرمت (shp.) فراخوانی کنید.
  • گزینه Subset data from ROIs را از پنجره Toolbox انتخاب کنید.

گزینه Subset data from ROIs را از پنجره Toolbox انتخاب کنید.

  • تصویر ماهواره ای مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • سپس در پنجره باز شده شیپ فایل مورد نظر با فرمت (shp.) را انتخاب کنید.
  • در قسمت Mask pixels output of ROI گزینه Yesرا انتخاب کنید.

در قسمت Mask pixels output of ROI گزینه Yesرا انتخاب کنید.

  • پوشه فایل خروجی مورد نظر را در قسمت Enter Output Filename انتخاب کنید.
  • گزینه Ok را انتخاب کنید.
  • در نهایت تصویر ماهواره ای شما بر اساس شیپ فایل برش داده شده است و آماده ادامه آنالیز های سنجش از دور پروژه معدنی و اکتشافی شما می باشد.

 

تصویر ماهواره ای شما بر اساس شیپ فایل برش داده شده است

در پایان:

امروزه استفاده از تصاویر ماهواره ای در شاخه های مختلف علم زمین شناسی و معدن بسیار کاربردی تر از گذشته شده است. به همین منظور روش های مختلفی برای راحتی کار با نرم افزار ENVI در اختیار کاربران قرار میگیرد. در این مقاله روش های برش تصاویر ماهواره ای به صورت تصویری و نوشتاری آموزش داده شده است. اما ذکر این نکته دارای اهمیت است که در عصر هوش مصنوعی، دیگر دانش تخصصی شما به تنهایی پاسخگوی نیاز های پروژه های شما نیست و نیاز دارید در کنار دانش تخصصی خود به یک زبان برنامه نویسی (راه ارتباطی شما با هوش مصنوعی) نیز مسلط باشید. شرکت زمین پی جویان نگار همواره بر اساس ماموریت خود که حمایت از جامعه معدنی و صنایع وابسته جهت توسعه پایدار و همگانی است، سعی دارد در کنار خدمات هوشمند اکتشافی و معدنی خود، زمین شناسان و مهندسین معدن را نیز برای آینده ای هوشمند همراهی کند، برای تحقق این امر آموزش های مرتبط با هوشمندسازی مانند آموزش زبان برنامه نویسی پایتون مخصوص زمین شناسان و مهندسین معدن را طراحی و ارائه نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید