مقالات تخصصی

اهمیت پایتون در علوم زمین و معدن

پایتون برای مهندسین معدن و زمین شناسان
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نوشته شده توسط: زمین پی جویان نگار
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۱

پایتون برای برای مهندسین معدن و زمین شناسان، یک نیاز است

نیاز به آموزش زبان برنامه نویسی در  حال حاضر یک نیاز برای هر متخصص و علی الخصوص مهندسین معدن و زمین شناسان می باشد و یکی از مهارت هایی است که هر متخصص باید به آن مسلط باشد. در این مقاله، در مورد علت اینکه باید هر زمین شناس و مهندس معدن به زبان برنامه نویسی پایتون مسلط باشد، توضیحاتی آورده شده است. امروزه دیگر اتکا به چند نرم افزار برای انجام دادن مدل سازی ها، آنالیز داده ها و سنجش از دور نیاز نیست و یک زمین شناس و مهندس معدن می تواند با دانستن زبان برنامه نویسی تمامی تحلیل ها و مدل سازی های مورد نیاز خود را بدون نیاز به نرم افزار های گوناگون انجام دهد.

جمله آخر پاراگراف بالا یکی از دغدغه ها و نیاز های فعالان بخش معدنی است. شما برای اینکه بتوانید با تمامی داده های اکتشافی و معدنی خود کار بکنید، نیاز به چندین نرم افزار کاربردی دارید. برای اینکه با هر کدام از نرم افزارها، تحلیل و فعالیتی انجام بدهید، نیاز با لایسنس های گران قیمت و یا استفاده از نرم افزار های بدون لایسنس و یا به عبارتی کرک شده دارید. حال تصور کنید، با تسلط به پایتون دیگر نیازی به هیچ کدام از نرم افزارها ندارید و به راحتی با چند خط کد نویسی می توانید تحلیل ها و مدل سازی های مربوط به تخصص خود را انجام بدهید.

دلیل اهمیت پایتون برای مهندسین معدن و زمین شناسان

کد نویسی برای خودکار کردن خیلی از تحلیل ها و همچین توسعه و استفاده از الگوریتم ها برای مطالعات زمین‌شناسی و معدنی را می توان قلب محاسبات اکتشافی و معدنی دانست. یک مهندس معدن و زمین شناسی که قابلیت کدنویسی پایتون را دارد به راحتی می تواند با حجم بسیار زیادی از داده ها که هر کدام با یک ساختار متفاوتی می باشند (shp, xls, Raster, Text)، کار کند. بنابراین مهندسین معدن و زمین شناسان باید پایه و اساس برنامه نویسی هدف-محور را آموزش دیده و بتوانند از آن برای رسیدن به اهداف پروژه های زمین شناسی و معدنی خود استفاده نمایند. متخصصین می توانند از زبان برنامه نویسی پایتون برای کنترل، تحلیل، مدل سازی و تصویر سازی داده های خود به جهت رسیدن به اهداف پروژه های خود استفاده نمایند.

برتری پایتون نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی

سوال مهمی در اینجا مطرح می شود که زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی دارای چه برتری می باشد. اولین برتری زبان برنامه نویسی پایتون این است که این دارای قابلیت های بسیار زیاد و در عین حال بسیار راحت می باشد. اگر بخواهیم زبان های برنامه نویسی را از نظر واژگان و نحوه نوشتن بررسی نماییم، زبان برنامه نویسی پایتون بسیار نزدیک به زبان انسان می باشد. بنابراین دستورات و نحوه نوشتن آن ها بسیار ساده و قابل فهم است. دیگر برتری پایتون، رایگان بودن و همچنین منبع باز (open-source) بودن آن می باشد. بنابراین استفاده از آن هم مقرون به صرفه می باشد و هم هزینه های نگهداری و مشکلات نرم افزارهای کرکی را ندارد. پایتون بر روی هر سیستم عاملی قابل استفاده است و برای استفاده از آن نیاز به یک سیستم عامل خاصی نیست.

پایتون جایگزین تمامی نرم افزارهای تخصصی معدنی و زمین شناسی

پایتون نیاز متخصصین فعال در بخش اکتشافی و معدنی

دلیل اصلی اینکه تسلط به پایتون یکی از نیاز های اولیه زمین شناسان و مهندسین معدن شده است، پیچیدگی داده‌های اکتشافی و معدنی و در نهایت پیچیدگی تحلیل های آن ها می باشد. همچنین یک مهندس معدن و یا یک زمین شناس باید بتواند داده‌های خود را با هر فرمتی، در یک جا بررسی نماید و دیگر نیازی به چندین نرم‌افزار تخصصی نداشته باشد تا بر اساس اولویت‌ها و الگوریتم‌های موجود تاثیر هر داده بر نتیجه نهایی را مشخص کند. یعنی به عبارتی در زمان تصمیم گیری برای شناسایی یک منطقه امیدبخش معدنی و یا تحلیل انفجار در معدن باید متخصص، تمامی داده‌ها را در یک جا با کمترین درصد خطا بررسی و تحلیل کند. در حال حاضر تمامی زمین شناسان و مهندسین معدن مقدار زیادی از داده های خود را بر روی کامپیوترها و یا سخت افزارهای ذخیره اطلاعات، جمع آوری کرده اند. بنابراین با استفاده از پایتون، ما به راحتی می‌توانیم هر کدام از این داده ها را به طور مجزا تحلیل کنیم و سپس نتایج تحلیل ها را بر اساس الگوریتم ها گوناگون با یکدیگر تلفیق کرده و در نهایت با یک مدل‌سازی بسیار عالی نتایج نهایی را به تصویر بکشیم.

نتیجه گیری

تمامی موارد ذکر شده در بالا در یک جمله خلاصه می شود، تسلط به پایتون برای تحلیل داده و یافتن الگویی مناسب برای رسیدن به هدف پروژه زمین شناسی و معدنی یکی از واجبات هر مهندس معدن و زمین شناس می باشد. یکی از ماموریت های اصلی شرکت زمین پی جویان نگار، “حمایت از جامعه معدنی و صنایع وابسته، نشانگر تعهد ما به توسعه پایدار و همگانی” است. بنابراین این شرکت، جهت دستیابی به این هدف و ماموریت خود آموزش دوره های مقدماتی و پیشرفته پایتون را برای متخصصین زمین شناسی و معدن طراحی و ارائه نموده است.

لینک دوره مقدماتی پایتون 

لینک دوره پیشرفته پایتون برای زمین شناسان و مهندسین معدن 

دیدگاهتان را بنویسید